Cyclehack Bergen 2015 – en oppsummering

Cyclehack Bergen gikk av stabelen 19.-21. juni 2015. Bergen var en av 25 byer i verden hvor dedikerte organisatorer og team av “cyclehackere” kom sammen for å finne bedre løsninger for sykling i sine respektive hjembyer.

Federico Lozano

Federico Lozano, ekspert på Design Thinking og en energi-klump! Foto: Karolina Krauss

I Bergen var stemningen på topp hele helgen. Vi ble velsignet med utrolig fint vær (noe som ikke er en selvfølge i Bergen), det gjorde livet litt enklere fordi vi kunne bruke området utenfor Impact Hub Bergen, i tillegg til de 500 kvm. innendørs. Vi hadde 15 særdeles engasjerte deltakere med ulik bakgrunn: arkitektstudent, grafisk
designere, programmerere, forsker og sykkelfaglig entusiast, for å nevne noen. Og så må vi ikke glemme vår eminente fasilitator Federico Lozano, som var ansvarlig for å ta deltakerne gjennom Design Thinking prosessen.

Vasking og teamdannelse
Fredagen startet med en prosess vi kalte “klesvasken”. Her skulle deltakerne skrive ned utfordringer knyttet til sykling i Bergen på

Vasking av utfordringer

Vasking av utfordringer. Foto: Karolina Krauss

barrierekort, for så å henge dem opp på en tørkesnor. Det var ikke lov å begynne å diskutere løsninger i denne fasen. Deretter skulle deltagerne stemme på de utfordringene de syns var mest interessante. Basert på stemmegivningen, ble team  for resten av helgen formet.

Problemanalyse og idémyldring
Lørdagen startet med frokost kl. 9.00. Vi hadde på forhånd tenkt at det var litt tidlig for deltakerne, men ble positivt overrasket med at samtlige deltakere møtte presis, sultne på frokost og på å komme igang. Mye av lørdagen gikk med til å bore dypere ned i utfordringene ved at deltakerne måtte ut i byen for å intervjue og observere folk i bybildet. For eksempel jobbet en gruppe med utfordringen at sykkel har lav status. Gruppen valgte å gå ut for å observere hvordan det er tilrettelagt for sykkelparkering i Bergen. Denne delen av prosessen kalles “empathizing” – altså er det knyttet til empati, som betyr å sette seg inn i “den andres ståsted og prøve å forstå”. Dette danner et viktig grunnlag før man begynner å jobbe med en idé til løsning. Logikken er enkel: skal man finne en god løsning, må man nødvendigvis ha analysert problemet skikkelig først.

Få alle ideene ut og opp på veggen!

Få alle ideene ut og opp på veggen! Foto: Karolina Krauss

Etter lunsj fikk deltakerne endelig starte med idémyldringsprosessen. Mange hadde klødd i kroppen etter å komme igang med dette, det er jo utrolig gøy! Ingen idé var for dum, alt skulle ut og opp på et digert ark på veggen. Deretter startet silingsprosessen – finn den ene ideen gruppen vil fortsette å jobbe med. Ai! Vanskelig, når man har ca. 100  mer eller mindre gode ideer å velge mellom!

Alt kan prototypes!

Alt kan prototypes! Foto: Karolina Krauss

Prototyping!
Rett fra valg av idé til prototyping – wow! Hvordan lager man en prototype? Her snakker vi enkle prototyper, men poenget er at man skal lage en modell som viser ideen på en tydelig måte, slik at man senere kan gå ut igjen og spørre folk/markedet om synspunkter, såkalt validering. En prototype kan være fysisk, en film, en plansje, en enkel tegning av en app, en såkalt mock-up, osv. Oppgaven er først og fremst å tvinge en idé fra teori over i en synlig form. Vi var så utrolig heldig å få hjelp av animasjonsfilm-teamet i LivLaga animasjon. De tok på seg å hjelpe noen team med å gi liv til ideene gjennom animasjonsfilm. Resultatet ble veldig bra, til tross for at både Liv Laga og teamene gjerne skulle ønsket seg mer tid til å raffinere produktet. Men sånn er dynamikken i en innovasjonscamp – alt foregår under sterkt tidspress! Det er jo det som gjør det både gøy, utfordrende og utrolig intensivt å delta.

Dumpstermat mellom slagene
For at deltakerne skulle holde oppe energien, måtte de selvsagt få noe mat innimellom slagene. Vi var så utrolig heldig at vi fikk mat av noen gode hjelpere: Vi fikk rundstykker av Rema 1000 i Dreggen. Av Reindyrka fikk vi “dumpstermat”, dvs. mat som de

Kathrine tryllet fram deilige retter av mat som ellers ville blitt kastet. Til alt overmål var maten laget av økologiske råvarer. Yum!

Kathrine tryllet fram deilige retter av dumpstermat. Til alt overmål var maten laget av økologiske råvarer. Yum! Foto: Karolina Krauss

måtte ha kastet eller solgt til redusert pris på grunn av holdbarhetsdato. Vi (Kathrine) tryllet fram de nydeligste retter basert på varene, som besto av økologiske egg og grønnsaker for det meste. I tillegg fikk vi overskuddsbrød av Godt Brød som vi serverte til frokost og de andre måltidene. Tusen takk til alle!

Resultater?
Så hva var resultatene av helga? I alt seks ideer kom teamene frem til. Alle ideene kan dere (etterhvert) finne på den globale idékatalogen på Cyclehack globalt sine nettsider (nå er de tekniske problemene

Animasjonsfilm in the making! Stop-motion-teknikk. Filmen skulle illustrere en Dyson Bodydryer, som kan tørke hele kroppen etter en våt sykkeltur.

Animasjonsfilm in the making! Stop-motion-teknikk. Filmen skulle illustrere en Dyson Bodydryer, som kan tørke hele kroppen etter en våt sykkeltur. Foto: Karolina Krauss

fikset, noe som stakk litt kjepper i hjulene da teamene skulle laste opp ideene sine på søndagen). Kort oppsummert kom teamene frem til følgende ideer:

  • Dyson bodydryer (se bildet over fra animasjonsfilm-innspillingen) – en kroppstørker som blåser deg tørr i løpet av et halvt minutt, gjør det enklere å sykle på regnfulle steder fordi du slipper å ha med eget klesskift på jobb/skole. Kan installeres på arbeidsplasser eller skoler.
  • Delmet – (Dopler + helmet) en hjelm som ved hjelp av blå og røde lys indikerer retningen og farten syklisten har. Det hjelper de som ikke sykler, særlig når det er mørkt, å se om en syklist kommer mot deg eller sykler vekk fra deg (blått indikerer at syklisten kommer mot deg, rødt at syklisten sykler vekk fra deg) og hvor raskt syklisten beveger seg (lyser sterkere jo høyere fart).
  • Cycle Hub – et hus bygget dedikert til sykkel. Bygget skal være et signalbygg som løfter sykkelens status. Bygget inneholder alt fra sykkelverksted, sykkelparkering, sykkelbar (på toppen, som en sky-bar), cycle-in-kino, spinning, sykkelutleie etc.
  • Fun Park – en utendørs sykkelpark som inneholder alt fra cycle-in-kino, sykkelverksted, opplæringsbane for barn som skal lære å sykle hvor de kan lære trafikkregler samtidig, off-road-bane, speed-bane, ja, kort sagt alt som er gøy på sykkel på ett sted.
  • Sykkel-app som kan legge opp gøye sykkelruter i byen. Ta med familie eller venner på sykkeltur, stopp på utvalgte steder og lær mer om byens arkitektur, historie og andre severdigheter.
  • Better Bike Bergen – en kampanje som skal bevisstgjøre byens befolkning og politikere om hvor de største hindringene knyttet til sykling finnes. Ved hjelp av stensiler kan man merke steder (med kritt/spray som lar seg vaske vekk etter en stund) som er dårlig tilrettelagt (rødt symbol) eller godt tilrettelagt (grønt symbol), eller tvilsomt (gult symbol). Stedene kan tagges i sosiale medier, og vips så har Bergens befolkning crowd-sourcet et kart over hvor det må legges bedre tilrette for sykling.

Vi takker Sykkelbyen Bergen/Bergensprogrammet og Syklistenes landsforening for økonomisk støtte! Takk til Eirik Glambek Bøe for inspirerende film! Og takk til alle dedikerte deltakere!

Under kan dere se et lite utvalg av blinkskudd fra Cyclehack 2015 (alle foto: Karolina Krauss):

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *